top
titulek

Analýza mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR - dotazník

Text dotazníku ve formátu .rtf (131 kB)

Vážené kolegyně a kolegové,

zasíláme Vám dotazník týkající se personální problematiky v českých knihovnách, a to z hlediska věkové struktury, kvalifikace, potřeb dalšího vzdělávání i současné situace v odměňování. Žádná z těchto oblastí není totiž v naší republice systematicky sledována a popsána, přestože se jedná o oblast, jež je nejvýznamnějším faktorem rozvoje oboru i jednotlivých institucí.

Výsledky šetření budou využity pro přípravu nového Katalogu prací, který se v současné době zcela přepracovává a mění na celkových 16 tříd. Z tohoto šetření budou připraveny podklady nejen pro další analýzy a popis současné situace v personální oblasti českého knihovnictví, ale především pro další jednání s řídícími orgány (např. MK ČR, MPSV ČR...), odbornými školami, odborovým svazem pracovníků knihoven a dalšími orgány.

Jsme si vědomi, že vyplnění dotazníku bude zejména ve větších knihovnách obtížné a pracovně náročné. Přesto Vás prosíme, abyste jeho vyplnění věnovali maximální pozornost. Včasné a přesné vyplnění dotazníku bude mít význam pro řadu dalších připravovaných kroků v této oblasti a může ovlivnit budoucí platové zařazení pracovníků knihoven.

Důvěrnost uvedených údajů je garantována a bez souhlasu knihovny nebudou nikde zveřejněny individuální údaje.

Prosíme Vás proto, abyste vyplnění dotazníku věnovali maximální péči a dodrželi i termín vrácení do 30.9.1999 na adresu:

Národní knihovna ČR
k rukám Mgr. Zlaty Houškové
Klementinum 190
110 01 Praha 1

S dotazy se obracejte na Mgr. Zlatu Houškovou, tel. O2/21663330, fax 02/22220362, e-mail: zlata.houskova@nkp.cz

Akce probíhá s finanční podporou Ministerstva kultury ČR. Věříme, že si uvědomíte význam tohoto šetření. Děkujeme Vám za spolupráci.

S pozdravem

 

PhDr. Vít Richter v. r.
náměstek ředitele Národní knihovny ČR

 


1. Identifikační údaje

Název knihovny:  

1

Adresa:  

2

PSČ Okres:  

3

Tel.: Fax:  

4

E-mail: Ředitel:  

5

Poznámka: rámečky na pravé straně dotazníku opatřené číslem slouží pro počítačové zpracování, a proto je nechávejte nevyplněné !!!

2. Druh knihovny:
(zakroužkujte přiřazené číslo)

1. obecní (místní) knihovna    

6

2. městská knihovna v městě do 5 000 obyvatel      
3. městská knihovna v městě 5 000 - 20 000 obyvatel
4. městská knihovna v městě 20 000 - 100 000 obyvatel
5. městská knihovna v městě nad 100 000 obyvatel
6. okresní knihovna nebo městská knihovna v okresním městě
7. státní vědecká knihovna (včetně MZK a NK ČR)
8. ústřední odborná knihovna (STK, NLK, ÚZLK, KNM, SPKK,)
9. vysokoškolská knihovna
10. knihovna ústavu AVČR (včetně KNAV)
11. lékařská knihovna (nemocnice, poliklinika, ústav a j. zdravotnická zařízení)
12. jiná odborná knihovna

3. Základní statistické údaje o knihovně za rok 1998
(dle statistického výkazu)

Počet knihovních jednotek celkem:      

7

Počet výpůjček/rok:      

8

Počet registrovaných čtenářů/rok:      

9

Počet návštěvníků/rok:      

10

4. Údaje o počtu pracovníků
Poznámka: za odborné knihovnické profese považujte v celém dotazníku pracovníky vykonávající statutární činnost.

  1990 1996 1998          
Počet zaměstnanců - systemizovaných míst celkem            

 

 

 

11-13
Z toho                
1. Odborných knihovnických               14-16
2. Ostatních odborných THP (např. pracovníci ekonomických útvarů, zabezpečujících technickou podporu) 17-19
3. Ostatních pracovníků               20-22

5. Odborní pracovníci - knihovníci (stálý pracovní poměr) - Stav v roce 1998
Specifikujte údaje z otázky č. 4, řádek označený číslem 1.

Věk Počet žen Počet mužů        
18-30 let          

23-24

30-40 let          

25-26

40-50 let          

27-28

50-60 let          

29-30

nad 60 let          

31-32

Celkem          

33-34

6. Odborní pracovníci - knihovníci (stálý pracovní poměr) - Stav v roce 1998
Specifikujte údaje z otázky č. 4, řádek označený číslem 1.

Nejvyšší dosažené vzdělání Počet      
základní škola       35
úplné střední všeobecné       36
úplné střední odborné knihovnické       37
úplné střední odborné neknihovnické       38
vyšší odborné knihovnické       39
vyšší odborné neknihovnické       40
vysokoškolské knihovnické       41
vysokoškolské neknihovnické       42

7. Údaje o nově přijatých pracovnících

  Počet      
Nově přijatí v r.1997 celkem       43
z toho na odborná knihovnická místa       44
Nově přijatí v r.1998 celkem       45
z toho na odborná knihovnická místa       46
Kolik pracovníků přijatých v roce 1997 a 1998 zůstalo k dnešnímu datu v knihovně celkem       47
z toho na dborných knihovnických místech       48

8. Specifikujte blíže strukturu nově přijatých pracovníků na odborná knihovnická místa podle vzdělání a praxe

 

rok 1997

   
 

Počet

       
  absolventů bez praxe ostatních        
ÚSO (knih.)          

49-50

ÚSO (neknih.)          

51-52

VOŠ (knih.)          

53-54

VOŠ (neknih.)          

55-56

VŠ (knih.)          

57-58

VŠ (neknih.)          

59-60

Celkem          

60-61

 

1998

   
 

Počet

       
  absolventů bez praxe ostatních        
ÚSO (knih.)          

62-63

ÚSO (neknih.)          

64-65

VOŠ (knih.)          

66-67

VOŠ (neknih.)          

68-69

VŠ (knih.)          

70-71

VŠ (neknih.)          

72-73

Celkem          

74-75

9. Kolik odborných knihovnických pracovníků je v knihovně zaměstnáno více než 10 let?

Ženy       76
Muži       77
Celkem       78

10. Kolik absolventů knihovnických škol příjme vaše knihovna v příštích třech letech?
Proveďte odhad !

Dosažený stupeň vzdělání Počet      
Střední knihovnická škola       79
Vyšší škola informačních služeb       80
Vysoká škola (informační studia)       81

11. Je rozdíl v platovém zařazení a výši osobního ohodnocení u absolventa knihovnické školy a absolventa neknihovnické školy na odborném knihovnickém místě ?
(zakroužkujte číslo)

1. ANO ? vždy

2. ANO - individuálně

3. NE

    82

12. Jestliže ANO, jak provádíte mzdovou diferenciaci ?
(zakroužkujte číslo)

Zařazením do třídy

1. ANO

2. NE

    83
Osobním ohodnocením

1. ANO

2. NE

    84
Jinak

1. ANO

2. NE

    85

Jestliže "JINAK!, specifikujte používané formy mzdové diferenciace:

 

------------------------------------------------------------

13. Ovlivní další vzdělávání pracovníkovo zařazení do tarifní třídy? (zakroužkuje číslo)

Dosažení vyššího stupně školního vzdělání

1. ANO - vždy

2. ANO ? individuálně

3. NE

    86
Ostatní formy celoživotního vzdělání

1. ANO - vždy

2. ANO? individuálně

3. NE

    87

Poznámka:

------------------------------------------------------------------

14. Ovlivní další vzdělávání pracovníkovy nadtarifní složky mzdy (osobní ohodnocení) ?
(zakroužkujte číslo)

Dosažení vyššího stupně vzdělání

1. ANO - vždy

2. ANO- individuálně

3. NE

    88
Ostatní formy celoživotního vzdělání

1. ANO - vždy

2. ANO ? individuálně

3. NE

    89

Poznámka:

 

------------------------------------------------------------------------------

15. Uveďte, kolik procent z celkového počtu pracovníků knihovny je schopno běžně využívat následující počítačový software.

 

%

     
Automatizovaný knihovnický systém       90
Windows       91
Textový editor (např. Word..)       92
Tabulkový procesor (např. Excel)       93
Grafický editor       94
E-mail       95
Internet vyhledávání (www, telnet.)       96
Tvorba webovských stránek       97
Rešerše v databázových centrech       98
Ekonomické agendy       99
Operační systém (Novell, Unix, Windows NT)       100

16. Kde získali pracovníci vaší knihovny kvalifikaci pro tyto činnosti ?
Uveďte pořadím 1 - 6 podle intenzity (příklad: 1 = nejmenší počet pracovníků; 6 = největší počet pracovníků)

  Škola Samostudium Zaškolení v knihovně

Dodavatel systému

Knihovnický kurs Školící agentura Jinak  
Automat. knih. systém               101
Windows               102
Textový editor               103
Tabulkový procesor               104
Grafický editor               105
E-mail               106
Internet - www               107
Tvorba web. stránek               108
Ekonomické agendy               109
Operační systém               110

17. Kdo by měl podle vašeho názoru zajišťovat toto vzdělávání pro pracovníky knihoven ?

  1. ANO 2. NE      
Odborná škola         111
Národní knihovna ČR         112
Státní vědecká knihovna         113
Okresní knihovna         114
Ústřední odborná knihovna         115
Knihovnický spolek         116
Odborná firma         117
Jinak         118

18. Pociťujete nějaké problémy na straně nabídky vzdělávacích aktivit pro vaši knihovnu ?
(zakroužkujte číslo v každém řádku),

  1) ANO 2) NE      
nedostatečná nabídka možností v místě

1

2

    119
přílišná finanční náročnost nabízených aktivit

1

2

    120
přílišná časová náročnost nabízených aktivit

1

2

    121
absence systematické nabídky vzdělávání

1

2

    122
absence nabídky speciální (oborové)

1

2

    123
jiné

1

2

    124

Jiné, uveďte

---------------------------------------------------------------------------------

19. Úroveň jazykových znalostí pracovníků vaší knihovny považujete za
(zakroužkujte číslo)

1. Optimální     125
2. Dobrou      
3. Dostatečnou      
4. Nevyhovující      

20. Kolik pracovníků knihovny ovládá aktivně cizí jazyky? Uveďte počet

 

Počet

     
Angličtina       126
Němčina       127
Francouzština       128
Španělština       129
Ruština       130
Jiný       131

21. Podporuje knihovna nebo její zřizovatel rozšiřování kvalifikace
Forma podpory (v případě poskytnutí podpory zapište číslo 1, v případě neposkytnutí číslo 2)

 

Finančně

Poskytování volna

Motivace pracovníků

     
Výuka jazyků           132
Práce s IT           133

22. Která témata dalšího vzdělávání pracovníků knihoven považujete v současné době za nejdůležitější? Z každé skupiny vyberte stanovený počet témat.

SKUPINA A - základní knihovnické činnosti
Vyberte maximálně 5 témat a označte je pořadím důležitosti (1 = nejdůležitější téma)

Téma

Pořadí důležitosti

     
Vývoj a řízení sbírek       135
Jmenná katalogizace včetně AACR2       136
Katalogizace speciálních dokumentů       137
Věcná katalogizace       138
Správa tezaurů       139
Autority       140
Tvorba elektronických bibliografických a faktografických databází, práce s databázemi na elektronických nosičích       141
Organizace fondu       142
Ochrana fondu       143
Výpůjční služby a systémy       144
Referenční a informační služby       145
Služby speciálním skupinám uživatelů (dětem, národnostním skupinám, handicapovaným občanům, nezaměstnaným aj.)       146
Meziknihovní služby a dodávání dokumentů       147
Marketing služeb       148
Vzdělávací funkce knihoven, systém Open Distance Learning       149
Výchova uživatelů k práci s IT (a Internetem)       150
Kritické čtení       151
Jiné:       152
        153
        154
        155
        156

SKUPINA B - management
Vyberte maximálně 3 témata a označte je pořadím důležitosti (1 = nejdůležitější téma)

Téma

Pořadí důležitosti

     
Analýza cílů a procesů v instituci, rozhodování       157
Strategie a řízení procesu změny       158
Fundraising, ekonomika podniku       159
Příprava projektů a programů       160
Kooperace knihoven       161
Komunikace v organizaci       162
Týmová spolupráce       163
Public relations       164
Ekonomické agendy       165
Jiné:       166
        167
        168

Skupina C - informační technologie
Vyberte maximálně 3 témata a označte je pořadím důležitosti (1 = nejdůležitější téma)

Téma

Pořadí důležitosti

     
Textové editory       169
Tabulkové procesory       170
Práce s Internetem       171
E-mail       172
Tvorba www stránek       173
Vyhledávací nástroje a informační zdroje na Internetu       174
Digitalizace       175
Automatizovaný knihovnický systém       176
Práce systémového knihovníka       177
Základy hardware       178
Jiné       179
        180
        181

23. Platové podmínky (údaje za rok 1998)

Vysvětlivky k vyplnění tabulky:

Vyplňuje se průměrný měsíční plat, jeho členění odpovídá obvyklým požadavkům MPSV ČR. Uvádí se průměrné údaje za celou skupinu zaměstnanců zařazených do příslušných platových tříd.

řádek č.2: neuvádí se skutečné fyzické osoby,ale přepočtený počet zaměstnanců na plný úvazek. Stejným způsobem se průměrují i ostatní údaje ? každý údaj je vždy přepočtený na měsíc a rok na jednoho přepočteného zaměstnance.

řádek č.3: uvádí se průměrný plat bez ostatních osobních nákladů (tj. dohod o provedení práce a pracovní činnosti apod.)

řádek č.4: uvádí se měsíční průměr platového tarifu tj.částky platu očištěné od všech složek uváděných v řádcích pod čísly 5, 6, 7, 8, 9, 10 a 11.

řádek č.5: uvádí se průměrné nárokové náhrady vyplývající z právních předpisů (např.dovolená, svátek, náhradní volno).

řádek č.6: uvádí se průměrné číslo příplatků za vedení (příklad: příplatek u 1 vedoucího je 2500 Kč/měsíc. Přepočtený počet zaměstnanců v tarifních třídách 9 ? 12 je 4,5. Průměrný příplatek na zaměstnance a měsíc je 555 Kč).

řádek č.7: uvádí se průměrné číslo za příplatky stanovené podle § 11 zák.č.143/92 Sb. a § 9 n.v.č. 251/92 Sb.

řádek č.8: uvádí se průměrné číslo na všechny přepočtené zaměstnance za měsíc a rok viz § 15a zák.č. 143/92 Sb. a § 10a n.v.č.251/92 Sb.

řádek č.9: uvádí se průměr souhrnu všech ostatních příplatků a ostatních náhrad (např.příplatek za dělenou směnu, za zastupování, náhrada cestovného, náhrada za ztrátu výdělku).

řádek č.10: uvádí se průměr osobních příplatků na 1 přepočteného zaměstnance za měsíc a rok.
poznámka: u této otázky vyplňujte údaje do okének opatřených číslem

Platová třída

   

1

 

2

 

3

 

4

 
2 Přepočtený stav zaměstnanců   182   192   202   212
3 Průměrný plat bez OON   183   193   203   213
4 Platové tarify   184   194   204   214
5 Náhrady platu   185   195   205   215
6 Příplatky za vedení   186   196   206   216
7 Zvláštní příplatky   187   197   207   217
8 Další platy   188   198   208   218
9 Ostatní příplatky a ostat.náhrady   189   199   209   219
10 Osobní příplatky   190   200   210   220
11 Odměny   191   201   211   221

 

   

Platová třída

   

5

 

6

 

7

 

8

 
2 Přepočtený stav zaměstnanců   222   232   242   252
3 Průměrný plat bez OON   223   233   243   253
4 Platové tarify   224   234   244   254
5 Náhrady platu   225   235   245   255
6 Příplatky za vedení   226   236   246   256
7 Zvláštní příplatky   227   237   247   257
8 Další platy   228   238   248   258
9 Ostatní příplatky a ostat.náhrady   229   239   249   259
10 Osobní příplatky   230   240   250   260
11 Odměny   231   241   251   261

 

   

Platová třída

   

9

 

10

 

11

 

12

 
2 Přepočtený stav zaměstnanců   262   272   282   292
3 Průměrný plat bez OON   263   273   283   293
4 Platové tarify   264   274   284   294
5 Náhrady platu   265   275   285   295
6 Příplatky za vedení   266   276   286   296
7 Zvláštní příplatky   267   277   287   297
8 Další platy   268   278   288   298
9 Ostatní příplatky a ostat.náhrady   269   279   289   299
10 Osobní příplatky   270   280   290   300
11 Odměny   271   281   291   301

Dotazník vyplnil:
Tel., e-mail:

Datum:

Ředitel, vedoucí knihovny:

 

 

 

| Webmaster | Na hlavní stranu | Zpět nahoru |


O Národní knihovně || Odborné činnosti || Publikační činnost || Aktuálně ||
Slovanská knihovna || Informace pro uživatele || Služby || Knihovní fondy ||
Katalogy a databáze || Referenčni centrum
Informace pro knihovny a vydavatele
Copyright (c) 2000 - Národní knihovna ČR, Internet SERVIS, a.s.
All rights Reserved