top
titulek

Stanovisko Ústřední knihovnické rady k Tiskovému zákonu

Ústřední knihovnická rada, poradní, iniciativní a koordinační orgán ministra kultury ČR, na svém zasedání dne 20.12. 1999 projednala výsledky přípravy některých zákonů, které se dotýkají činnosti knihoven. Považuje za svoji povinnost zaujmout konkrétní stanovisko k ustanovení § 9 tiskového zákona, který byl v úterý dne 7. prosince 1999 projednán a schválen 19. zasedáním Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Paragraf 9 schváleného zákona určuje příjemce povinných výtisků periodických tiskovin, mezi nimiž jsou státní vědecké knihovny (dále jen SVK) určeny pouze jako příjemci tzv. regionálního povinného výtisku. Schválené znění v odst. 2 dále definuje regionální povinný výtisk jako výtisk regionální mutace (zřejmě se myslí celostátních deníků). Ustanovení pak lze vykládat tak, že se jedná o jedinou formu regionálních periodik a povinný výtisk nebude možné vztáhnout na periodika vydávaná vydavateli, kteří mají sídlo v regionu působnosti příslušné SVK.

Povinnost zabezpečit informace nejen čtenářům SVK prostřednictvím jejich knihovních fondů přímo, ale i potenciálním zájemcům v regionu daná statuty SVK, nutí ÚKR žádat o změnu znění § 9 tiskového zákona. Na podporu výše uvedených tvrzení uvádíme základní postuláty, na nichž SVK staví svoji činnost a které vyplývají z jejich statutů:

  • Všeobecná dostupnost publikovaných informací ve smyslu ustanovení Listiny základních práv a svobod
    SVK jsou v prvé řadě institucemi informačními a vzdělávacími. Průměrně registrují 10 - 12000 čtenářů, kteří během roku vykonají 150 000 návštěv. SVK tak zabezpečují okamžitou a rovnoprávnou dostupnost publikovaných informací. Periodické tiskoviny jsou v knihovnách nejvyužívanějším zdrojem informací, který dosud nelze nahradit. Omezení dostupnosti informací je v přímém rozporu hned s několika dokumenty přijatými vládou. Jsou jimi:  Principy vědní politiky České republiky na přechodu do 21. století (usnesení vlády č. 397/1998), Státní informační politika - cesta k informační společnosti (usnesení vlády č.525/1999), Strategie účinnější podpory kultury (Kulturní politika) (koncepční materiál schválený vládou 28.4. 1999) a v neposlední řadě Zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím.

  • Dostupnost informací v čase
    SVK veškerou periodickou tiskovou produkci po titulech a ročnících kompletují, vážou a ukládají ve svých knihovních fondech. Zabezpečují tak dostupnost publikovaných dokumentů v budoucnu. Možnost nahlédnout do periodik vydávaných v I. republice je dnes velmi významná. Tuto činnost žádné jiné instituce v regionech v tak komplexní podobě neprovádějí.

  • Ohrožení kontinuity unikátních sbírek
    Knihovní fondy SVK mají svoji cenu především v komplexnosti a úplnosti jednotlivých řad periodik. Ztrátou povinného výtisku periodik budou přerušeny dosud úplné řady uchovávaných titulů a dojde k znehodnocení kompletních fondů domácích periodik.
  • Vliv na pokles obecné vzdělanosti
    Ztráta povinného výtisku musí přímo zasáhnout úroveň obecného přehledu populace, její vzdělanosti a informovanosti, a to i do budoucna. V důsledku nedostatku informací dochází k snížení kreativity pracovníků, poklesu konkurenceschopnosti a nevyčíslitelným, ale logickým národohospodářským ztrátám. Ztráta povinného výtisku periodik ohrozí udržení profesní aktivity uživatelů, pro které je nutné průběžné studium velkého množství odborných časopisů.
  • Podstatné omezení informačních služeb SVK
    Ztráta povinného výtisku znamená značný zásah do odborných knihovnických činností. Omezí nebo znemožní poskytování některých speciálních služeb např. rešeršních služeb, excerpčních služeb, tzv. výstřižkové služby, studijně rozborových činností, sníží se kvalita a četnost a rychlost meziknihovních výpůjčních služeb apod.

Ztráta povinného výtisku bude mít i nepříjemný ekonomický dopad do státního rozpočtu, pokud vůbec budou moci být periodika nakoupena. Představuje v každé z SVK:

  • Vzrůst finančních nároků na doplňování
    Finanční
    nároky na doplňování periodik formou koupě lze odhadnout částkou vyšší než 1,5 mil. Kč v době, kdy nominální hodnota rozpočtů knihoven zřizovaných státem klesá. Vedle toho vzrostou požadavky na další platby např. poštovné a telefonní poplatky řádově o statisíce Kč.
  • Zvýšení administrativní náročnosti doplňování
    Ztrátou povinného výtisku značně stoupne administrativa při zajišťování nákupu (to v případě, že se na nákup periodik podaří zajistit finanční prostředky). V každé z knihoven bude zapotřebí alespoň jednoho pracovníka, který administrativu zajistí, přičemž náklady na mzdy a provoz s tím spojený bude představovat řádově opět statisíce Kč.
Většina vědeckých knihoven ztratila v minulém období povinný výtisk neperiodických publikací (knih, norem, hudebnin, map a pod). Zkušenost ukazuje, že se tato ztráta dramaticky dotkla služeb knihoven. Přes dané sliby nebyla tato ztráta zřizovatelem (tj. Ministerstvem kultury ČR) nikdy finančně zcela kompenzována. Protisměrně působící požadavky a možnosti knihoven způsobují omezování služeb a absence periodických tiskovin může vést až ke kolapsu informační činnosti v SVK. Vlivem nedostatku finančních prostředků dochází k náhodnému doplňování knihovních fondů bez jakékoli návaznosti na původně systematický nákup. Další ztráta povinného výtisku periodických publikací bude podle našeho názoru pro SVK devastující.

Případná finanční kompenzace, která nebude účelově vázaná, progresivně rostoucí a každoročně mimořádně přidělovaná do rozpočtu nikdy příjem fyzického dokumentu nenahradí. A takovou kompenzaci stát dosud nebyl schopen provést.

V případě periodických tiskovin je formou remitendy skartována většina neprodaných výtisků, lze se tak domnívat, že odvod povinného výtisku periodických tiskovin, nepřináší pro nakladatele finanční ztrátu, odpovídající hodnotě periodika. Je také zřejmé, že veškeré náklady spojené s výrobou a distribucí povinného výtisku mohou nakladatelé zahrnout z daňového hlediska do svých výdajů.

ÚKR navrhuje v § 9 zachovat původní znění návrhu MK ČR a úplný povinný výtisk periodik zachovat ještě státním vědeckým knihovnám v regionech, tj. SVK v Českých Budějovicích, Hradci Králové, Kladně, Liberci, Olomouci, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem a Městské knihovně v Praze, které jsou garanty knihovnických služeb v regionech.

29.12.1999

7.2.2000 | Webmaster | Na hlavní stranu | Zpět nahoru |


O Národní knihovně || Odborné činnosti || Publikační činnost || Aktuálně ||
Slovanská knihovna || Informace pro uživatele || Služby || Knihovní fondy ||
Katalogy a databáze || Referenčni centrum
Informace pro knihovny a vydavatele
Copyright (c) 2000 - Národní knihovna ČR, Internet SERVIS, a.s.
All rights Reserved