Manifest UNESCO a IFLA o školních knihovnách
Zdroj: http://www.unesco.org/webworld/public_domain/ifla_manifesto_eng.html
1. Výukové metody a učení pro všechny ve
školních knihovnách
Školní knihovny poskytují informace a myšlenky, které jsou základem úspěšného
fungování dnešní informační a znalostní společnosti.
Školní knihovny vybavují studenty celoživotními dovednostmi učení a rozvíjejí
představivost, která jim umožňuje žít jako zodpovědní občané.
2. Poslání školních knihoven
Školní knihovny nabízejí informační služby, knihy a zdroje, které umožňují
všem členům školní komunity stát se kritickými mysliteli a efektivnějšími
uživateli informací všech druhů a typů médií.
Školní knihovny se připojují k širší knihovnické a informační síti ve shodě se
zásadami Manifestu veřejných knihoven UNESCO. Zaměstnanci knihovny podporují
využívání knih i jiných informačních zdrojů a to v rozsahu od fiktivních zdrojů
k dokumentovým zdrojům a od tištěných zdrojů k informačním zdrojům v
elektronické podobě. Materiály doplňují a obohacují učebnicemi, výukovými
materiály a postupy.
Bylo dokázáno, že pokud knihovníci a učitelé spolupracují, studenti dosahují
vyšší úrovně gramotnosti, čtení, učení, řešení problémů a technologií
informačních a komunikačních dovedností.
Služby školních knihoven musí být poskytovány rovným dílem všem členům školní
komunity a to bez ohledu na věk, rasu, pohlaví, náboženské vyznání, národnost,
jazyk nebo profesi či společenské postavení. Zvláštní služby a dokumenty musí
být poskytovány i těm, kteří nemohou využívat tradiční knihovnické služby a
dokumenty. Přístup ke službám a k sbírkám (knihovního fondu) by měl být založen
na Deklaraci lidských práv a svobod a neměl by být podřízen žádné formě
ideologické, politické či náboženské cenzuře nebo komerčním nátlakům.
3. Podstata, legislativa a cíle
Školní knihovny jsou základem pro jakoukoli dlouze termínovanou strategii
gramotnosti, vzdělávání, informační zajištění a ekonomický, sociální a
kulturní rozvoj. Jako instituce odpovědné za místní, regionální, státní a/nebo
národní pravomoci musí být podporovány zvláštní legislativou a politikou. Musí
mít adekvátní a dostatečné zdroje pro školní personál, materiál, technologie a
dovednosti a mají být v zásadě bezplatné.
Školní knihovna je základní partner místní, regionální a národní knihovnické a
informační sítě. Tam, kde školní knihovna sdílí vybavení a/nebo zdroje s jiným
typem knihovny, jako jsou veřejné knihovny, zvláštní cíle školních knihoven musí
být potvrzeny a udržovány na úrovni.
4. Cíle školních knihoven
Školní knihovny jsou nedílnou součástí vzdělávacího procesu. Následující
body jsou základem pro rozvoj gramotnosti, informační gramotnosti, výukových metod,
učení a kultury a jsou základem a středem knihovnických služeb.
- podpora a zvyšování vzdělávacích cílů jako hlavní rys v poslání školy a
studijních programů
- rozvoj a podpora dětských návyků a radost ze čtení a z učení a využívání
knihoven po jejich celý život
- nabídka příležitostí pro získávání zkušeností s tvorbou a užíváním
informací s cílem získat znalosti, porozumění, představivost a užitek
- podpora všech studentů v učení a v získávání praktických dovedností pro
zhodnocení a využívání informací bez ohledu na jejich formu, druh či nosič
včetně vnímavosti pro komunikaci ve společnosti
- umožnění přístupu k místním, regionálním, národním a globálním zdrojům a
příležitostem, které odhalí studujícímu různost myšlenek, zkušeností a názorů
- organizování aktivit, které podpoří kulturní a sociální povědomí a vnímavost
- práce se studenty, učiteli, administrativními pracovníky a rodiči s cílem
dosáhnout poslání (cílů) školy
- šíření pojetí, že intelektuální svoboda a přístup k informacím jsou základem
účinného a odpovědného občanství a spoluúčasti v demokratickém procesu
- podpora čtení, zdrojů a služeb školní knihovny pro celou školní komunikaci i
později
Školní knihovna plně naplňuje tyto funkce rozvojem určité politiky a služeb:
výběrem a získáváním zdrojů, poskytováním fyzického a intelektuálního
přístupu k příslušným informačním zdrojům, poskytováním instruktážních
dovedností a zaměstnáváním odborného personálu.
1. Zaměstnanci
Školní knihovních je profesionální kvalifikovaný zaměstnanec zodpovědný za
plánování a řízení školní knihovny podporovaný přiměřeným personálním
zajištěním, pracující společně s ostatními členy školní komunity a udržující
spojení s veřejnou knihovnou i ostatními.
Úloha školních knihovníků bude odlišena vzhledem k rozpočtu a školní osnově,
školní metodě vyučování a vzhledem ke státní a finanční struktuře.
Zásadní existující oblasti znalostí, rozvíjené a zefektivňované školními
knihovnickými službami jsou: zdroj, knihovna, informační management a výukové
metody. V neustále složitějším "síťovém" světě musí být školní
knihovníci kompetentní připravovat a učit různé informační dovednosti učitele i
studenty. Z toho důvodu musí pokračovat jejich profesionální výuka a rozvoj.
2. Operativa a řízení
K zabezpečení efektivních a zodpovědných procesů (činností):
- politika služeb školní knihovny musí formulovat a definovat cíle, priority a
služby ve vztahu ke školním učebním osnovám
- školní knihovna musí dodržovat profesionální standardy
- služby musí být dostupné všem členům školní veřejnosti a působit v
souvislosti s místní veřejností
- musí být podporována spolupráce s učiteli, managementem vyšších ročníků,
administrativními pracovníky, rodiči, ostatními knihovníky a informačními
profesionály a veřejností
1. Naplňování obsahu Manifestu
Vlády, prostřednictvím svých ministrů zodpovědných za vzdělávání, jsou
podněcovány, aby rozvíjely strategii, politiku a plány realizující principy tohoto
Manifestu. Plány by měly zahrnovat rozšíření Manifestu školicích programů
začátečníků i pokročilých pro knihovníky i učitele.
Překlad z angl. orig. School Library Manifesto PhDr. Martina Chmátalová a Bc. Petra
Zelenková
|