10 doporučení k postupu při realizaci činnosti veřejné knihovny / Aktualizujte vaše knihovny
(Překlad z angl. originálu 10 ways to make a public library work / Update your libraries zveřejněného na http://www.ifla.org/en/publications/10-ways-to-make-a-public-library-work-update-your-libraries)
Principy činnosti veřejné knihovny jsou základem Manifestu o veřejných knihovnách UNESCO z roku 1994. Tento manifest je všeobecným rámcem, který vyjadřuje základní cíle, které by měly veřejné knihovny mít na zřeteli a služby, které musejí být rozvíjeny, aby byl poskytnut všeobecný přístup k informacím v celosvětovém měřítku. IFLA a UNESCO chápou, že knihovny a obecní zastupitelství potřebují směrnice na pomoc standardní realizaci principů Manifestu. Sekce IFLA zpracovaly k poskytnutí několik směrnic včetně doporučení, nejlepších příkladů z praxe a standardů za účelem zlepšení služeb knihoven. Během několika minulých let byly zpracovány následující směrnice:
-
The IFLA/UNESCO Public Library Manifesto. IFLA. 1994.[Manifest IFLA/UNESCO o veřejných knihovnách]. http://www.ifla.org/en/publications/iflaunesco-public-library-manifesto-1994. Český překlad: Manifest UNESCO
-
The Public Library Service: IFLA/UNESCO guidelines for development. [Služby veřejné knihovny: Směrnice IFLA/UNESCO pro další rozvoj]. IFLA Publications 97. Munchen, Germany. Saur 2001. ISBN 3-598-21827-3. https://www.ifla.org/publications/ifla-publications-series-97. Český překlad: https://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/archive/the-public-library-service/pg01-cz.pdf (pdf)
-
Guidelines for Library Services for Young Adults. [Směrnice pro poskytování služeb dospívající mládeži]. IFLA Section of Libraries for Children and Young Adults. Section of Libraries for Children and Young Adults.
http://archive.ifla.org/VII/s10/pubs/ya-guidelines-en.pdf -
Guidelines for Children's Library Services. [Směrnice pro služby knihoven pro děti]. IFLA Libraries for Children and Young Adults Section, 2003.
https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/libraries-for-children-and-ya/publications/guidelines-for-childrens-libraries-services-en.pdf -
The IFLA Internet Manifesto. IFLA. 2014 [Manifest IFLA o přístupu k internetu (IFLA, 2014)]. https://www.ifla.org/publications/node/224. Český překlad: http://wwwold.nkp.cz/o_knihovnach/konsorcia/skip/Bull02_23.htm
-
The Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers. [Směrnice pro služby knihoven nemluvňatům a batolatům]. IFLA Children's and Young Adults Section. 2007. http://archive.ifla.org/VII/d3/pub/Profrep100.pdf
-
Meeting User Needs. Online Resource List. [Uspokojování potřeb uživatelů. Seznam online zdrojů]. IFLANET (First issued 2005 and last updated August 2007 on www.ifla.org). http://archive.ifla.org/VII/s8/proj/Mtg_UN-Checklist.pdf
-
The Role of Libraries in Lifelong Learning. Final report of the IFLA project under the Section of Public Libraries, 2003. [Role knihoven v celoživotním vzdělávání. Závěrečná zpráva projektu IFLA Sekce veřejných knihoven]. http://archive.ifla.org/VII/s8/proj/Lifelong-LearningReport.pdf
-
The Multicultural Library- a gateway to cultural diverse society in dialogue. IFLA Multicultural Section. 2007. [Multikulturní knihovna - brána ke kulturně rozmanité společnosti v dialogu]. http://archive.ifla.org/VII/s32/pub/MulticulturalLibraryManifesto.pdf
-
Public Libraries, Archives and Museums: Trends in Collaboration and Cooperation. [Veřejné knihovny, archivy a muzea: Trendy spolupráce]. IFLA Public Libraries Section. 2008. IFLA Professional Reports: 108. http://archive.ifla.org/VII/s8/pub/Profrep108.pdf
Sekce veřejných knihoven IFLA nyní zpracovala některá další doporučení jako doplňky k Manifestu veřejných knihoven, tak aby veřejné knihovny mohly poskytovat v 21. století služby s využitím moderních technologií, které jsou dostupné od roku 1994. Doufáme, že s námi sdílíte přesvědčení, že naše veřejné knihovny hrají důležitou roli v rozvíjejícím se světě internetu a poskytování digitálních dokumentů. Dovednosti personálu knihoven musí být kontinuálně rozvíjeny a zlepšovány, ale my věříme, že míra úspěšnosti veřejné knihovny a její role s těmito technologiemi v několika příštích letech bude označena za klíč k bráně k nové celosvětové komunitě. Musíme být "stateční" a navrhovat nové myšlenky a koncepce zlepšování služeb knihoven.
-
Rozvíjejte výstavbu knihoven s důrazem na komunitní/kulturní prostory a ne jen jako fyzická skladiště poznatků
-
Rozšiřujte služby s využitím Web 2.0 a se zřetelem k Web 3.0 a 4.0
-
Spojte se s obcemi a vzdělávejte a školte občany. Knihovníci a informatici mohou vystupovat jako pedagogové či osobní poradci v oblasti poznatků a nejen jako majitelé klíčů nebo "hlídači" internetu
-
Rozvíjejte "celosvětovou moudrost" - celosvětové poznání a porozumění vytvářením mezinárodních kulturních cest na WWW.
-
Spolupracujte v mezinárodním měřítku na odstraňování bariér a cenzury při respektování všech kulturních specifik
-
Podporujte celoživotní vzdělávání a školení personálu a stimulujte jej k proaktivitě
-
Rozvíjejte naše digitalizované služby a znalosti, vědomosti, vzdělávání a informace rozmanitými formami - budujte hybridní knihovny
-
Zlepšujte dostupnost katalogů a databází zvláště se zřetelem ke zrakově postiženým uživatelům
-
Vytvářejte národní a mezinárodní standardy vztahující se k prostředí internetu
-
Propagujte knihovny jako "živá prostředí", a ve spolupráci s archivy, muzei a ostatními knihovnami budujte kombinovaná zařízení: "kombinované knihovny".
Sekce IFLA pro veřejné knihovny. 2009